Opick  

Posted by nadine

First time saya dengar kumpulan Opick ni..yep, datang dari Indonesia, sebuah kumpulan nasyid, dan lagu2 nye sangat mendamaikan jiwa..not bad, mantap!

Cubala dengar lagu ni "Cahaya Hati"...INsyaAllah, you will like it.. :)

Petua Mencuci Hati  

Posted by nadine

Suara hati seorang kekasih – Melly G.

hanya namamu di hatiku
jiwa dan raga takkan berdusta
namun terkadang
cinta terusik benci sesaat

seribu musim takkan bisa
menghibur hati yang penuh marah
entah mengapa berpisah saat mulai menjalin

suara hati seorang kekasih
bagai nyanyian surgawi
takkan berdusta
walau ketamakan merajai
diri yang penuh emosi

jauh di dasar hatiku
tetap ku mau
kau sebagai kasihku


mmmm...dulu emangnya lagu ni sangat mengusik jiwaku..sangat2 sentimental dan jiwang karat...lebih2 lagi bile tengah asyik bercinta pada zaman muda...memang lagu ni bole bawak kite melayang-layang smpi entah ke mana...haihhh...laroo sungguhhh...

dinasihatkan janganla kite terlalu snagat mencintai orang kelak kite yang akan dikecewakan.....adalah lebih baik jika kite mencintai Allah Taala dan Rasullullah..

sharing Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah...

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati, diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku bersih."

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang,murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakan lah: "Aku sebenarnya......(perkara yang elok2 belaka).

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata. Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci hatiku. Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif,positif." Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!)..

8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara2 kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa)..

10. Kekalkan wuduk.

InsyaAllah...

Puisi Rangga  

Posted by nadine

Puisi Rangga dari filem "Ada Apa dengan Cinta"..filem yang bikin aku hepi bangett..best sekali!!!
yup, teringat lagi masa kat uni dulu, tiap2 minggu nengok filem ni beramai2 dalam umah sewaku..sampai leh hafal puisi ni...kih kih kih...tapi....

aku tak penah paham ape maksud puisi ni..iyaa...memang dalam tutur bahasa indonesia..spesifikeli bahasa sastera indonesia...puisi kan membawa maksud yang mendalam...dats y la aku tak penah paham puisi ni...:p


Aku lari ke hutan, kemudian menyanyiku
Aku lari ke pantai, kemudian teriakku
Sepi... Sepi dan sendiri aku benci.
Aku ingin bingar. Aku mau di pasar.

Bosan aku dengan penat,
dan enyah saja kau, pekat!

Seperti berjelaga jika aku sendiri
Pecahkan saja gelasnya biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh

Ahh.. ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang
di tembok keraton putih
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya?
Biar terderah,
atau... aku harus lari ke hutan belok ke pantai?


yang aku paham ialah orang tu dari awal lagi dah konfius, pening2, tak tau nak pegi pantai ke nak pegi ke hutan....hahahhahahahhaaaaa....enjoy!!