Kakak nak mengaji..  

Posted by nadine

"Mama, kakak nak ngaji macam kakak Nina" hari-hari mesti Nadzirah akan bagitau aku dia nak ngaji...kakak Nina tu anak pengasuh dia.. Pada awalnya, aku nak antar dia g skool..kat tempat aku tu, ada taska berhampiran..dan ada van budak2 sekolah yang ulangalik dari tempat tinggal aku hingga ke taska tu..jadi, soal pengangkutan xde masalah...after skool, leh je mintk tolong pengasuh tu perhati dan tunggu Nadzirah hingga Nadzirah sampai ke umahnye..Tapi tak jadi pulak nak antar dia g skool..sebab masa tu aku masih dalam pantang lagi...dan waktu tu, aku bercadang nak balik melaka, dok seminggu kat sana...dan mak aku pun dah amik cuti seminggu...hmm...x apela...lagipun Nadzirah baru nak masuk 4tahun ..rasanye dia xde masalah nak 'catch-up' nanti seperti mengenal ABC, mengira...skang pun dia dah kenal A-Z..sikit2 tersilap tu standardla kan..setakat aku ngan hubby aku nak ngajar dia nulis A-Z, nombor 1-10 rasanye boleh kot...InsyaAllah..itu akan menjadi target kami iaitu mengajar Nadzirah kenal dan tulis A-Z dan kenal dan tulis nombor 1-20....

Justeru itu, aku bercadang nak antar Nadzirah mengaji...plannye begini...tiap-tiap petang, Nadzirah akan turun ke umah ustazah tu (tingkat 1) ditemani oleh anak pengasuhnye kul 5petang...pastu abis je ngaji, hubby aku akan jemput Nadzirah kat umah ustazah tu lepas dia amik irfan...bile dah amik Nadzirah & Irfan, barulah amik aku dari opis (tu kalau aku balik sebelum kul 6)pastu baru amik baby (pengasuh tu akan bawak turun baby skali, sebab dia besenya tunggu anaknye balik dari sekolah dalam kul ~6.15petang....

Tapi, kalau aku kena stayback/ot, dan balik kul 6 lebih ke..plannye bertukar sikit....
Tetap hubby aku kena amik Irfan dan Nadzirah...pastu tunggu pengasuh bawak baby turun kat bawah blok... Kendian, balik umah dulu...bile dah masanya nak jemput aku, hubby aku kenalah angkut tiga-tiga skali ke dalam kereta...sib baik ada car seater..mekasih pada kawan-kawan opis yang menghadiahkan car seater tersebut...time-time camni memang besar kegunaan car seater itu...:)) so, tu la plan aku yang lebih kurang...

Memang complicated sikit, kena gak mintk tolong pengasuh kali ni, bawakkan baby turun ke bawah.mana taknye...cara nak dukung baby kena guna dua-dua tangan sebab leher dia tak kuat lagi. bahye pun bahye jugak..irfan pulak kalau naik turun tangga setapak demi setapak..kalau dia penat, kena dukung gak...sib baik jugakla tahun ni anak pengasuh tu sekolah petang...abis pun kul 6 ke atas...

Tak pela..penat tu memang penat...penat nak besarkan derang ni..bile derang dah besar nanti, xde la penat camni...penat lain plak..penat berleter , penat menegur ke, ..haihhh..lama-lama istilah penat tu sebatila dalam hidup kaum ibu ni...punnn takpela berbaloi-baloi tu...anak sendiri, sendiri la jaga...betul tak? camne pun seronok jugak bile ape yang kite ajar kat derang, derang paham...nengok gelagat derang main adik bradik pun wat aku tergelak gak kadang-kadang...masing-masing punye peel lain-lain...Nadzirah suka menyanyi...Irfan suka menggigit..Rayyan tak tau lagi..huhu...wat masa skang Rayyan suka nangis :))

Inilah...kalau dah start citer pasal anak ni, memang lama-lama akan lari dari topik..heheh...
nway, aku x sabar nk antar dia ngaji, nengok dia pakai tudung dan berbaju kurung...sure comellll......

This entry was posted on 9:57 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments